Makuasia 1/2023

Barbecue ei ole vain ruokaa, vaan elämäntapa JJ’s BBQ:n suosion salainen ainesosa voi hyvinkin olla Kallungin asenne ravintolaansa, savustamiseen ja barbecue-kulttuuriin. – Jenkeissä barbecue on ennen kaikkea yhdessäoloa ja yhteisöl- lisyyttä, Kallunki luonnehtii. – Se ei ole vain yksi tapa tehdä ruo- kaa. Kun siellä menee uuteen bbq-paikkaan, löytää heti ystäviä. Salon ravintolassa sama tunnelma on selkeästi aistittavissa. Vaikka joskus olisi jonoakin, jonossa on hyvä tunnelma. – Ei tänne tule kiukkuisia ihmisiä. Kaikilla on sama tavoite: nautitaan hyvästä ruoasta ja seurasta. Ei ole ollenkaan harvi- naista, että ravintolassa tapaavat asiakkaat Jyväskylästä, Tam- pereelta ja Helsingistä. JJ’s BBQ nimittäin houkuttaa Saloon paljon vieraili- joita. Monet tulevat kauempaa erikseen syö- mään Kallungin herkkuja ja jäävät yöksi hotelliin. – Kesäisin suurin osa asiakkaista tulee kauempaa, jopa käsivarresta saakka. JJ’s BBQ:lla on Inarissa asuva vakioasiakas, joka käy pari kertaa kesässä, Kallunki iloitsee. Somesta vauhtia Somella on ollut merkittävä rooli JJ’s BBQ:n synnyssä ja kasvussa. Kallunki suosittelee lämpimästi muillekin somen hyö- dyntämistä ja rohkeutta sen käyt- töön. Hän on itse tehnyt alusta saakka JJ’s BBQ:n kaikki somesisällöt. – Teen sellaista ”mun näköistä” sisältöä, aitoa ja re- hellistä. Sielläkään ei oiota, Kallunki nauraa. Kallungin lentävistä lauseista onkin painettu t-paitoja ja lippik- siä, joita menee erityisesti kesällä. – Eivät ne mikään iso bisnes ole, mutta selvästi mukavia matka- muistoja, Kallunki kertoo vaatimattomasti. Tällä hetkellä JJ’s BBQ selvittelee mahdollisuuksia skaalata toimintaansa. – Unelmana olisi toki saada JJ’s BBQ kaikkialle Suomeen! Meillä on nyt Helsingissä Naughty BRGRin yhteydessä pop-up-ravintola kesään 2023 saakka. Siellä päästään testaa- maan, mikä toimii ja mikä ei. Akseli Herlevillä on kokemusta ravintolan ketjuttamisesta, joten minun ei tarvitse enää tehdä samoja virheitä, Kallunki nauraa. Tulevaisuuden suuntaviivat ovat selkeät: – Laatu pidetään korkeana, eikä jatkossakaan lähdetä oikomaan missään. Pidän homman aitona, vaikka asiat voisi toki tehdä helpomminkin, Kallunki nauraa. – Halusin kunnon jenkkisavustimen, joten suunnittelin ja tein itse sellaisen. Ohjeet ja mallia katsoin YouTubesta, Kallunki kertoo. Kallunki teki savustimilleen sivut Facebookiin ja Instagramiin. Niiden kautta tietoisuus ja kysyntä alkoivat kasvaa laajemmalle- kin. Aluksi Kallunki ajatteli tekevänsä savustimia silloin tällöin iltapuhteena ja savusteli lihaa somessa lähinnä näytteeksi. Kun kommenttikentät täyttyivät kyselyistä, missä herkkuja pääsisi maistamaan, Kallunki laajensi palveluvalikoimaansa. – Kävin aluksi juhlissa tekemässä salaatit, lisukkeet ja lihat. Siitä kun maine kasvoi lisää, tein savustimen peräkärryyn ja remontoin autotallin takahuoneeseen keittiötilan rosteripöy- tineen ja kylmiöineen. Seuraavat neljä vuotta vietettiin kiertue-elämää, varsinkin vii- konloput kuluivat festareilla. Vuonna 2019 oli aika seuraavalle askeleelle: Kallungin vaimo huomasi vuokrailmoi- tuksen Salon Meriniityssä sijaitsevasta van- han IT-yrityksen henkilöstöruokalasta. Loppu on burgerihistoriaa. Kallungilla oli ravintolalleen va- rasuunnitelma: mikäli kysyn- tää ei riittäisi paikan päällä, hän voisi käyttää tilaa keskus- keittiönä muulle toiminnalle. Tähän ei kuitenkaan koskaan tarvinnut turvautua, sillä Sa- lon ravintola sai välittömästi omat vakioasiakkaansa. Seu- raavan vuoden aikana kysyntä lähti kasvamaan rytinällä. JJ’s BBQ:ssa ei oiota JJ’s BBQ valittiin Suomen paras lounas -kilpailun voittajaksi vuonna 2021 ja Bur- ger Lovers Finland -yhteisön toimesta Suomen parhaaksi burgeriravintolaksi vuonna 2022. Kun Kallungilta kysyy, miten JJ’s BBQ kykeni ottamaan hal- tuun käytännössä räjähdysmäisesti kasvaneen kysynnän, vas- taus on hyvin yksinkertainen: – Meillä on vaan niin toimiva systeemi. Järjestelmällisyyden ystävänä Kallunki on suunnitellut sekä tuotteet, tilat että menetelmät armeijamaisen tehokkaiksi. Ra- vintola toimii kuin hyvin öljytty kone. Täydellisen järjestelmän ansiosta korkeaan laatuun voidaan luottaa myös kiireisinä ai- koina. – Monen mielestä tämä voi näyttää hullulta tai tyhmältä, mutta meillä tämä toimii. Ei tehdä yhtään turhaa liikettä, tehdään vain kaikki tarvittavat ja hyvin, Kallunki luonnehtii. Salon ravintolaan palkattiin kysynnän kasvun myötä lisää työn- tekijöitä, jotka kaikki Kallunki itse koulutti menetelmiinsä. Niinpä kiireisimpiinkin aikoihin Kallungin ratkaisut ovat hyvin johdonmukaisia: – Meillä on maksimikapasiteetti käytössä, riit- tävästi työntekijöitä vuorossa ja asiakkaat palvellaan nopeasti. Kuvat: Jari-Jukka ”JJ” Kallunki Kallunkia kutsutaan barbecue-kulttuurin edelläkävijäksi Suomessa. 9

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2ODg=